Agenda

Conference "Beyond impact factor, h-Index and university rankings: Evaluate science in more meaningful ways"

21 November 2018, 13h30-17h30, Kursaal Bern

Conference aims: highlight the limitations of metrics in capturing scientific quality and the resulting pressure on the quality of scientific output; present assessment approaches - San Francisco Declaration on Research Assessment DORA, Leiden Manifesto for Research Metrics - that challenge conventional metrics; and consider whether steps are necessary to maintain the high quality of the Swiss science landscape long-term.

The last few decades saw an unprecedented growth in the number of scientists and scientific institutions competing for limited resources in terms of employment opportunities and research funding. The ambition to allocate the available means to the best scientists and science favoured the establishment of quantitative metrics to assess the scientific merit of the sheer volume of research output. Impact and citation factors related to journals and publications as well as rankings of institutions are the best-known such tools. Inadvertently, however, these measurements potentially undermine the quality in science because they incite violations of globally accepted research integrity principles with adverse effects: scientific progress is hampered, the value of science to society and policy-making as trusted and authoritative source is jeopardised, and public research funding is not used effectively.

Programme and registration

Science at Noon "Science Education in der Schulpraxis"

28. November 2018, 12:15-13:00 Uhr, Haus der Akademien, Laupenstrasse 7, Bern

Dr. Eric Wyss, Biologe & Geschäftsleiter, Verein GLOBE Schweiz,

Beispiele für naturwissenschaftliches Arbeiten mit Schulklassen an ausserschulischen Lernorten
Um Science Education und Science Outreach an Schulen umzusetzen, braucht es praxistaugliche Lerngelegenheiten, die aktuelle Themen aufgreifen. GLOBE Schweiz bietet in Zusammenarbeit mit Hochschulen und Fachhochschulen solche Lerngelegenheiten.
Konkret wird aufgezeigt, wie Schulklassen auf einem schulnahen Bauernhof zu den Themen Biodiversität und Klimawandel im Kontext der Landwirtschaft forschen, wie sie Fliessgewässer auf biologische Gewässergüte untersuchen und wie sie phänologische Phasen von Pflanzen beobachten und damit interessante Daten für die Wissenschaft liefern. In vielen Fällen begleiten Forschende die Schulklassen und unterstützen sie methodisch und fachlich im Sinne von Science Education und Science Outreach.

Eric Wyss ist promovierter Biologe und hat während 20 Jahren in der angewandten landwirtschaftlichen Forschung gearbeitet. Seit 7 Jahren ist er Geschäftsführer des internationalen Bildungsprogramms GLOBE in der Schweiz.

Science at Noon "Die Partnerschaft der Akademien mit Afrika - Miteinander lernen, um zu verändern"

13. Dezember, 12:15-13:00 Uhr, Haus der Akademien, Laupenstrasse 7, Bern

Prof. em. Marcel Tanner
Akademie der Naturwissenschaften Schweiz, Präsident
Akademien der Wissenschaften Schweiz, Vize-Präsident
Schweizerisches Tropen- und Public Health Institut (SWISS TPH), Direktor emeritus

Die Akademien der Schweiz pflegen seit Jahrzehnten wissenschaftliche Beziehungen mit vielen Ländern unserer Welt. Eine besondere Bedeutung haben Partnerschaften mit sogenannten Entwicklungsländern. Gerade dort liegen noch viele Wissenspotenziale brach. Nebst dem konstanten wissenschaftlichen Austausch verfolgt diese Zusammenarbeit drei Ziele: Den Aufbau von Akademien in den Ländern des Südens; die Schaffung von Grundlagen für eine fundierte Nachwuchsförderung und die Umsetzung wissenschaftlicher Resultate bei den Menschen vor Ort – im Sinne der Sustainable Development Goals (SDGs).

Science at Noon: "Reality Lost: Markets of Attention, Misinformation and Manipulation"

20. Dezember 2018, 12:15-13:00 Uhr, Haus der Akademien, Laupenstrasse 7

Prof. Vincent F. Hendriks, Director, Center for Information and Bubble Studies (CIBS), University of Copenhagen

The media is being flooded by populist narratives, fake news, conspiracy theories and make-believe. Misinformation is turning into a challenge for all of us, whether politicians, journalists, or citizens. In the age of information, attention is a prime asset and may be converted into money, power, and influence – sometimes at the cost of facts. The point is to obtain exposure on the air and in print media, and to generate traffic on social media platforms. With information in abundance and attention scarce, the competition is ever fiercer with truth all too often becoming the first victim.

“Reality Lost: Markets of Attention, Misinformation and Manipulation” is an analysis by philosophers Vincent F. Hendricks and Mads Vestergaard of the nuts and bolts of the information market, the attention economy and media eco-system which may pave way to postfactual democracy. Here misleading narratives become the basis for political opinion formation, debate, and legislation. To curb this development and the threat it poses to democratic deliberation, political self-determination and freedom, it is necessary that we first grasp the mechanisms and structural conditions that cause it.

The book is available open access

Abonnieren Sie den Email-Newsletter.

 

Research magazine «Horizons»

Current edition
Subscribe to «Horizons»

Members of the Swiss Academies of Arts and Sciences

Centres of Excellence

Humanities and Social Sciences

Latest news by SAGW


Medical sciences

Latest news by SAMW

Technical sciences

Latest news by SATW

Dialog Science and Society

Latest news by Science et Cité

Technology assessment

Latest news by TA-SWISS

Swiss Academies of Arts and Sciences
House of Academies
Laupenstrasse 7
P.O. Box
3001 Bern
Switzerland

Phone +41 (0)31 306 92 20
info@swiss-academies.ch